Jaskinia Przeziorowa

DŁUGOŚĆ:              420 m.
DENIWELACJA:          17,7 m (-12, +5,7).
WYSOKOŚĆ OTWORÓW:     ok. 1229 m n.p.m.
POŁOŻENIE OTWORÓW:    Dolina Kościeliska, Wschodnie Zbocze.
Plan Jaskini Przeziorowej

OPIS JASKINI: Jaskinia ma cztery otwory, które tworzą malownicze "przeziory". Otwory prowadza do Komory Wstępnej. Idziemy Lewym Korytarzem przez przekop kończący się zawaliskową podstemplowaną komórką zwaną Zawałem Pod Zapałkami. Skręcamy w prawo, mijamy 4 metrową Studnie Dobrej Nadziei, Kostnice i Gnojony Syfon, który wbrew nazwie nie jest syfonem, lecz błotnistym jeziorkiem, które przechodzi się po kamieniach. Dalej pokonujemy Zacisk Gwarków z Mysłowic i niską kamienną pochylnią (Golgota Kamienna) przechodzimy do Salki Czterech Wiatrów. Tu znajdują się dwie boczne odnogi: tworzący krotka pętlę Komin Niepokoju i boczny korytarz z jeziorkiem na końcu. Na wprost przez okrągłą salkę przechodzimy do Sali Piętrowej. Stad do góry prowadzi niewielki, rozgałęziony korytarz kończący się po kilkunastu metrach. W dół przez dwa równoległe zaciski przejść można do niezwykle ciasnych Damskich Partii. Dalsza droga prowadzi w tył do Mlecznego Rurociągu. Jest to ok. 120 m długości korytarz o ścianach pokrytych mlekiem wapiennym. We wstępnej jego części odgałęzia się niezwykle ciasny Korytarz dla Wybrańców prowadzący do wstępnych partii jaskini. Na końcu Mlecznego Rurociągu znajduje się salka Gwiazda Rozdroża skąd przejść można do znajdującego się blisko powierzchni Korytarza Niedźwiedziego i zamykającej jaskinie niewielkiej Komórki Naciekowej. Od Komory Wstępnej do Mlecznego Rurociągu przejść można przez Prawy Korytarz i Korytarz dla Wybrańców. Prawy Korytarz łączy się również z opisywanym ciągiem w okolicach Studni Dobrej Nadziei.

HISTORIA POZNANIA:

BIBLIOGRAFIA:

1. Grodzicki J., 1996, "Jaskinia Przeziorowa", [W:] "Jaskinie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Jaskinie Zachodniego Zbocza Doliny Miętusiej", Grodzicki J. (red.), PTPNoZ i TPN Warszawa

POWRÓT WYŻEJ : tutaj możesz wrócić do spisu jaskiń tatrzańskich.

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ: tutaj możesz wrócić na stronę tytułową.